Amb el nou any tenim novetats en la normativa regulada per la DGT. Encara que es va acceptar en 2021 serà al març quan entrin en vigor aquestes mesures.

A continuació et comptem totes les novetats i conseqüències d’incomplir-les.

Els 8 nous sistemes homologats per la DGT 2022

Amb l’arribada de les noves tecnologies, cada vegada són més els automòbils que estan incorporant diversos dispositius per a facilitar-nos la conducció i especialment dirigits a la seguretat.

1. Assistent de Velocitat Intel·ligent, ISA. Consisteix en un limitador automàtic de la velocitat del vehicle a partir de la lectura dels senyals de trànsit.

2. Control del trànsit creuat posterior. La majoria de nous vehicles ja compten amb això de sèrie. Consisteix en un assistent mitjançant sensors i càmeres que s’activa en posar la marxa enrere.

3. Bloqueig de l’arrencada per alcoholímetre. Obligatòriament tots els cotxes hauran de tenir un sistema de bloqueig que ens indiqui el nivell d’alcohol del conductor.

És una mesura que ja s’usa als països escandinaus. On has de fer un test d’alcoholèmia abans de poder arrencar el cotxe.

Aquesta mesura és de cara al futur, perquè no ens obliga a tenir el sistema instal·lat, però si que el cotxe estigui preparat per a instal·lar-lo en el futur.

4. Detectors de distraccions i somnolència. Una càmera interior monitorarà i estudiarà el comportament dels nostres ulls per a determinar si el conductor s’adorm o es distreu i emetrà un senyal per a avisar-li.

6. Caixa negra. Conegudes pel seu ús en els avions, els cotxes hauran de tenir un dispositiu que registri les dades per a poder descobrir l’el cas de sofrir un accident què ha passat.

Alguns de les dades que el dispositiu guardarà són l’hora i la data d’activació, velocitat, revolucions del motor, acceleració transversal i longitudinal, angle de gir del volant, si les llums i els intermitents estaven encesos, l’activació dels coixins de seguretat, bloqueig dels cinturons de seguretat i si hi ha hagut alguna fallada tècnica en els cinc segons previs a l’accident.

7. Assistent de frenada d’emergència. Constarà de dos sistemes, un que avisarà a través d’un avís sonor i/o visual al conductor de qualsevol perill en la trajectòria. El segon sistema serà la frenada automàtica del vehicle si no hi ha reacció per part del conductor, ja la vegada encendre les llums de parada per a avisar a la resta d’usuaris.

8. Avís de canvi involuntari de carril. El sistema reconeixerà les línies del carril i ens enviarà un avís en el cas de travessar aquestes línies de manera inesperada.

Ciberseguretat

Amb cada vegada més vehicles elèctrics “semi-automàtics” i juntament amb els nous dispositius amb tecnologia informàtica que s’instal·laran en els cotxes, serà obligatori passar un test anti Hacking per a assegurar-nos i evitar el piratejo d’aquests sistemes.

Dispositius balitzadors V16

En principi van suggerir la substitució dels triangles d’emergència per aquests elements. Finalment s’ha decidit que no són dispositius homologables i només s’acceptarà com a ús complementari als triangles. Per al 2026 volen introduir uns dispositius “intel·ligents” que estaran connectats a una centraleta i no sols ens indicarà visualment un vehicle avariat, sinó que ens geolocalitza l’incident, d’aquesta manera informarà els conductors que estiguin connectats a aquesta centraleta amb antelació.

Nous radars

A causa del gran èxit que han tingut els radars de tram s’ha decidit la implementació de 16 radars de tram més. També s’ha aprovat la instal·lació de 10 nous radars “fixos” que seran rotatius amb la instal·lació de diverses caixes a manera de persuasió. Algunes contindran el radar i altres estaran buides.

Amb aquestes noves incorporacions el sistema de radars comptarà de 190 radars fixos, 108 de tram i 545 de mòbils.

En què consisteixen les noves normatives de la DGT

1. Una de les mesures que més polèmica ha creat ha estat l’eliminació de poder sobrepassar en 20 km/h la velocitat de la via per a poder avançar.

2. Es passa de 3 punts a 6 de retirada del carnet, a altre de considerar-se una infracció greu, l’ús del mòbil al volant.

3. El mal ús o prescindir dels sistemes de seguretat com cadiretes per a nens, cinturons de seguretat o el no posar-se el casc en les motocicletes seran sancionats amb 4 punts menys del permís de conduir.

4. Retirada de 6 punts si no es respecta la distància de metre i mig en avançar a ciclistes. Si la calçada disposa de més d’un carril, haurem de canviar de carril. En vies urbanes els ciclistes podran usar el centre del carril com a mesura de seguretat.

5. Queda terminantment prohibit llançar objectes per la finestreta sota càstig de la retirada de 6 punts.

6. Es prohibeix l’ús de vehicles VMP (Patinets elèctrics, bicis elèctriques…) per les voreres i es controlarà molt més el consum d’alcohol.

7. Es poden decretar formacions obligatòries presencials en autoescoles, sense la necessitat de perdre la totalitat dels punts.

Quan entrarà en vigor la nova Llei?

Quan entrarà en vigor la nova Llei? Encara que les noves mesures ja estan aprovades , haurem d’esperar que siguin publicades en el BOE. A partir de la seva publicació el període d’aplicació és de 3 mesos. per la qual cosa és previsible que sigui a partir de març del 2022.